duminică, 4 noiembrie 2012

Tolstoi la Tecuci

Peregrinările lui Lev Tolstoi prin spaţiul românesc sunt ocazionate de războiul Crimeii, în perioada în care viitorul scriitor activa ca subofiţer al armatei ruse. După ce a luptat pe frontul de la Dunăre, Tolstoi, în vârstă de 26 de ani, a cerut să fie transferat în Crimeea. Consemnările sale conţin impresii legate de călătoria de la Bucureşti la vama Sculeni, via Sineşti, Buzău, Râmnic, Focşani, Tecuci, Bârlad, Vaslui, Iaşi.
„17 august 1854. Tecuci. In timpul drumului de la Focşani la Tecuci m-am întâlnit întâmplător cu generalul şi cu Stolâpin, am petrecut vremea în mod plăcut, în afară de micul dejun, în timpul căruia am fost nehotărât-timid. La amiază am dormit bine, am citit o comedie minunată, Sărăcia nu-i un viciu - m-am plimbat şi am scris câteva pagini”.

Călători străini despre Tările Române în secolul al XIX, vol. VI, Ed. Academiei, Bucureşti, 2010, p. 308.