vineri, 1 iulie 2011

Boier de Tecuci

"Pe la prânz am ajuns în oraşul Tecuci, însă deoarece şi aici era ciumă, m-am instalat la o verstă depărtare de bariera oraşlui, în câmp, lângă un puţ. După o jumătate de oră, a tras langă mine o frumoasă trasură de fabricaţie vieneză la care erau înhămaţi opt cai. Pe capră şedea un arnăut în veşminte bogate, având pe umăr o puşcă, iar la brâu un pumnal şi patru pistoale; în mână ţinea un ciubuc lung de tot. In trăsură stătea aşezat un boier moldovean: era ispravnicul regional sau, mai bine zis, stăpânul întregului judeţ, pentru că, după câte am aflat de la el, dânsul e cel care dispune şi de puterea executiva şi de cea legislativă şi dirijează strângerea veniturilor statului. Numele lui era Nicolescu. M-a salutat într-o franţuzeasca curată şi, la întrebarea mea de unde a învăţat această limbă, mi-a raspuns că, în tinereţe, a avut pe rând cinci preceptori francezi. Mi-a adus în dar un ulcior mare de vin moldovenesc foarte gustos, de câteva zile, băutura mea era numai vinul deoarece nouă, celor veniţi din Nord, ni se interzice folosirea apei, sub pretext ca aceasta, ca şi fructele, provoacă friguri. Nu ştiu dacă aceasta este adevarat. In orice caz, în timpul întregii campanii, n-am băut apă şi nici n-am mâncat fructe şi, poate, datoresc acestei abstinenţe faptul de a fi scăpat de friguri, lucru de care nu se poate lăuda multă lume".
- Gh. Bezviconi - Călători ruşi în Moldova şi Muntenia, Bucureşti, 1947, p. 268
- Sursa foto: manastirea-radu-voda.ro